perjantai 2. lokakuuta 2015

Myymäläsomistuksesta

Opiskelimme näyteikkunan somistusta katsomalla romppua, opittavaa on paljon ja varmasti parhaiten tapahtuu liikkeessä käytännössä työssäoppimisen kautta mutta tässä muutamia perusasioita:


Mallinukeilla edistetään myyntiä, joten niille puetaan uutuuksia, uusia trendejä ja kampanjatuotteita. Ikkunassa olevat nuket kertovat ohikulkijoille myymälän valikoimasta. Valittujen vaatteiden ja nukkien pitää sopia keskenään yhteen, jotta ohikulkijalle tulee nopea mielikuva tarjonnasta.


Lisää kuvateksti
Ryhmittely, värit, tarina, tilanne jne kaikki ovat keinoja, millä ikkuna saadaan mielenkiintoiseksi ja ostohaluja herättäväksi.

Perus- ja joidenkin mielestä ehdoton ryhmittely on nousevan kolmion muotoon ryhmitellyt nuket.



Väreillä voidaan erotella tuotteita, luoda syvyyttä ryhmittelyyn käyttämällä kylmiä ja lämpimiä värejä, erottaa jokin tuote muista, kiinnittää ohikulkijan
huomiota värikkäillä elementeillä jne. Pitää kuitenkin varoa, ettei ikkunasta tule sekava vaan värit heijastelevat toisistaan ja ne ovat miellyttävinä ryhminä. Esim. Sama väri toisen nuken puserossa ja toisen nuken hameessa.



Värejä käytetään samoin myös liikkeen sisällä tehden väreillä jaottelua. Jaottelua tehdään myös tuotteiden, kampanjoiden ja sesonkien mukaan. 



Mallinukkien pukemisessa on hyvä muistaa, että runsaus myy. Huivit, pipot, korut, kerrospukeutuminen antavat rennon mielikuvan ja ostajan on helppo samaistua. 




Puetun mallinuken pitää seisoa suorassa kengät jalassa. Samoin nukella pitää olla sukat tai sukkahousut. Nukeilla pitää olla myös peruukki, naismallinukeilla pitkät hiukset ovat ajattomat eivätkä ole trendeihin sidottu. Pipojen, korujen, huivien jne käytössä kuitenkin pitää muistaa KISS sääntö: keep it simple stupid. Miesmallinukeilla lakit, aurinkolasit, pusero olkapäillä, paita osin housuissa luovat rentoutta.

Näyteikkunoista tehdään erityisesti isoissa ketjuissa yksityiskohtaiset suunnitelmat, mitkä jaetaan kullekin ketjun liikkeelle. Pienemmissä, yksittäisissä putiikeissa ikkunat tekee usein myyjä tai omistaja ja ikkunat voivat vaihdella usein myynnin mukaan. 



Suunnitelma sisältää kaiken: ikkunateippaukset, ikkunat, myymälän sisätilat, värit, hintaviestintä... näin yhtenäisellä viestiketjulla tehostetaan mainontaa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti