SYNERGIA
Kirjoituksen aiheen, tyylin, kuvien ja värimaailman synergia, yhtenevyys.
Esim. hillittyä tyylikkyyttä tavoittelevat muotikuvat menettävät sen, jos niihin yhdistetään karkea, liian rento puhekieli.
PITUUS
Lyhyestä virsi kaunis.
Pitkää jaarittelua harva jaksaa lukea.
Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa eli lyhentävät tekstiä.
FONTIT
Selkeät.
Liian kiemuraiset fontit sopivat rakkauskirjeisiin
Blogiin mahtuu kaksi tai kolme fonttia.
KIRJOITUS
Kieliopillisesti oikea ilman kirjoitusvirheitä.
Ammatillinen uskottavuus kärsii, jos ei tunneta kielioppia ja oikeinkirjoitusta, erityisesti tavutusta.
Jos blogi alkaa 'minä' sanalla ja keskittyy jokapäiväisiin tavallisiin asioihin ja tapahtumiin, en jaksa kiinnostua. Uusi resepti kyllä, kiitos, mutta että kahvi maistui kitkerälle Hakaniemessä...?
NIMI
Lyhyt ja helposti luettava sekä kirjoitettava myös https-muodossa.
Englanninkielisissä nimissä suosittelisin varovaisuutta: suorasta käännöksestä voi seurata väärä mielikuva, koska puuttuu asiayhteys sekä englantilaisilla saattaa olla sanalle eri vivahteinen merkitys kuin sanakirjaan on alunperin käännetty.
KUVAT
Selkeitä.
Koko ruudun ja sen yli menevät kuvat ovat mielestäni häiritseviä.
Olisi hyvä, jos kuva ja siihen liittyvä teksti tai muut kuvat mahtuisivat ruudulle samaan aikaan.
VÄRIMAAILMA
Kyllä, se on muotia, mutta kun 13 tusinasta sisustusblogeista on harmaan sävyisiä, klikkaan itseni pois sen väriseltä uudelta sivulta välittömästi.
Varsinkin visualistin olisi hyvä aavistaa tulevat trendivärit ja käyttää niitä omassa blogissaan tai ainakin ilmaista tietävänsä ne.
Värien käyttö ja jako tasaisesti pitää mielenkiintoni yllä.
AJANKOHTAISUUS
Visualistien pitää olla vähintään ajan hermolla ellei jopa sen edellä.
Uskottavuus kärsii, jos bloggari on innostunut menneen vuoden tapahtumista.
Näillä ohjeilla pitäisi minunkin saada esille ammatillisesti vakuuttava, viihdyttävä ja paljon seurattu blogi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti