maanantai 28. syyskuuta 2015

Blogeista ja bloggauksesta

Tulevien visualistien seuraava tehtävä oli tutkia blogeja: mikä tekee blogin houkuttelevaksi? miksi päätät jatkaa juuri tietyn blogin lukemista ja jopa seuraamista? millaiset fontit ja värit herättävät mielenkiinnon ja saavat sen pysymään? minkä kokoiset kuvat ovat kiinnostavia? entä mikä tekee blogista ammatillisesti vakuuttavan?

SYNERGIA

Kirjoituksen aiheen, tyylin, kuvien ja värimaailman synergia, yhtenevyys.
Esim. hillittyä tyylikkyyttä tavoittelevat muotikuvat menettävät sen, jos niihin yhdistetään karkea, liian rento puhekieli.

PITUUS

Lyhyestä virsi kaunis.
Pitkää jaarittelua harva jaksaa lukea.
Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa eli lyhentävät tekstiä.

FONTIT

Selkeät.
Liian kiemuraiset fontit sopivat rakkauskirjeisiin
Blogiin mahtuu kaksi tai kolme fonttia.

KIRJOITUS

Kieliopillisesti oikea ilman kirjoitusvirheitä.
Ammatillinen uskottavuus kärsii, jos ei tunneta kielioppia ja oikeinkirjoitusta, erityisesti tavutusta.
Jos blogi alkaa 'minä' sanalla ja keskittyy jokapäiväisiin tavallisiin asioihin ja tapahtumiin, en jaksa kiinnostua. Uusi resepti kyllä, kiitos, mutta että kahvi maistui kitkerälle Hakaniemessä...?

NIMI

Lyhyt ja helposti luettava sekä kirjoitettava myös https-muodossa.
Englanninkielisissä nimissä suosittelisin varovaisuutta: suorasta käännöksestä voi seurata väärä mielikuva, koska puuttuu asiayhteys sekä englantilaisilla saattaa olla sanalle eri vivahteinen merkitys kuin sanakirjaan on alunperin käännetty.

KUVAT

Selkeitä.
Koko ruudun ja sen yli menevät kuvat ovat mielestäni häiritseviä.
Olisi hyvä, jos kuva ja siihen liittyvä teksti tai muut kuvat mahtuisivat ruudulle samaan aikaan.

VÄRIMAAILMA

Kyllä, se on muotia, mutta kun 13 tusinasta sisustusblogeista on harmaan sävyisiä, klikkaan itseni pois sen väriseltä uudelta sivulta välittömästi.
Varsinkin visualistin olisi hyvä aavistaa tulevat trendivärit ja käyttää niitä omassa blogissaan tai ainakin ilmaista tietävänsä ne.
Värien käyttö ja jako tasaisesti pitää mielenkiintoni yllä.

AJANKOHTAISUUS

Visualistien pitää olla vähintään ajan hermolla ellei jopa sen edellä.
Uskottavuus kärsii, jos bloggari on innostunut menneen vuoden tapahtumista. 


Näillä ohjeilla pitäisi minunkin saada esille ammatillisesti vakuuttava, viihdyttävä ja paljon seurattu blogi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti