Heti opiskelun alettua meidät jaettiin tiimeihin ja siitä sitten vaan tekemään..... Tiimit ovat hiotuneet parin viikon aikana yhteen ja ongelmitta se ei ole tapahtunut. Ensin tiimin on pitänyt ymmärtää annettu tehtävä ja sen jälkeen löytää keinot tehtävän suorittamiseen ja siinä sivussa on pitänyt oppia tuntemaan tiimin muut jäsenet. Suorittajat, johtajat, ideoijat, vetäytyjät, promoottorit ovat kaikki etsineet omaa paikkaansa ja kolissut on..... Kahden viikon etsikkoajan jälkeen valmentajamme ja gurumme Jola ja Jori päättivät, että on aika tiimirinkityöskentelylle aiheena ryhmätyöskentely ja ryhmätyöskentelyssä oppiminen. Taktiikka osui ja upposi ainakin minulle: kohelluksen ja kokeilujen ja ymmärtämisen epätoivoisen yrittämisen jälkeen asia tuli sisäistettyä ja toivottavasti myös luuytimeen saakka opittua. Tässä hieman muistiinpanoja vaikuttavasta keskustelusta:
Aloitetaan Jorin piirtämällä kuvalla:
Jatketaan selittämällä:
KUUNTELE - KUNNIOITA - PUHU SUORAAN
Tähän sanoisin että KOMMUNIKOI.
Projekteista, missä minä olen ollut mukana eniten stressiä. väärinkäsityksiä, hukkaan heitettyä työtä ja konflikteja on tullut johtuen huonosta kommunikoinnista. Puhuminen suoraan tarkoittaa, että
AJATELLAAN, MITÄ SANOTAAN ETTÄ EI SANOTTAISI MITÄ AJATELLAAN.
Suoraan voi sanoa kauniistikin....
Persoonien, osaamisen ja aktiivisuuden mukaan jaetaan työtehtävät. Tässä kunnioitetaan erilaisuutta: jokaista osaamisen aluetta ja erilaista persoonaa tarvitaan tavoitteen saavuttamiseksi. Jopa sille Epäilevälle Tuomaksella ja Vastarannan Kiiskille on paikkansa: kyseenalaistaminen testaa ideaa. Aikataulut saavutetaan vähemmällä tuskalla, kun jokainen tekee oman osuutensa parhaalla mahdollisella tavalla referoiden muulle tiimille, missä mennään ja mitä on tekeillä - siis puhumme jälleen kommunikoinnista. Samoin jokainen ryhmän jäsenet pidetään ajana tasalla tehtävän kulusta ja valmistumisprosessista, jopa johtajalla ei ole lupa eristäytyä.
TAVOITE - AIKATAULU - TYÖNJAKO
Kun tiimi laitetaan yhteen, kestää aikansa, ennen kuin opitaan toisten tavat olla ja työskennellä. Tässä kohdin on paljon luottamuksen puutteen ilmapiiriä. Jotta tiimi toimisi tehokkaasti, on luotettava siihen, että kukin suorittaa oman tehtävänsä. Ketä varkaaksi haukutaan, se varkaaksi ryhtyy eli jos tiimin jäsen ei tunne, että hänen osaamiseensa luotetaan hän tuhlaa energiaansa todisteluun tehtävän suorittamisen sijaan ja jossain vaiheessa, jos luottamusta ei tule, hän ei tunne kiinnostusta tiimityöskentelyyn ja tehtävänsä suorittamiseen.
LUOTTAMUS
There is a method in your maddness sanoisin Jorille ja Jolalle: ensin kaoottiselta (anteeksi ilmaisu) vaikuttavat kaksi viikkoa alkoivat heti alussa tuntua tältä, siis että ensin tehdään, kysytään, otetaan selvää, ristipölytetään, ollaan kaikki tiedonkeruusatelliitit apposen avoimena, ollaan oikeassa, ollaan väärässä - ja sitten tulee armo ja meille selitetään, että tämä kaikki siksi, että se on paras tapa oppia. Oivallus tulee, kun on ensin itse kysytty. Kun itse haluaa tietoa, sen kysyttyään ja saatuaan vastauksen myös oivaltaa. Itse en ole koskaan uskonut ulkoaoppiseen, mikä oli hyvin paljon oman lukioaikani oppimismetodi. Ymmärsin sodan syyn, mutta muistanko ulkoa kaikki 30-vuotisen sodan aikaiset hallitsijat? En.
TEKEVÄ JA KYSYVÄ OPPII
Out of your comfortzone on sanottu niin moneen kertaa omassa entiseen elämääni kuuluvassa harrastuksessa. Jos ei tunnu lihaksissa, et ole yrittänyt tarpeeksi. Pois mukavuusalueelta. Ihmiset ovat lajina selviytyjiä: hengissä selviytyminen ja uusien ongelmatilanteiden ratkaiseminen ovat vieneet ihmisen kehityksen lajina pidemmälle kuin muut. Ja se on meissä vieläkin. Niin epämiellyttävää kuin se onkin, stressaavat ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen ovat oppimista parhaimmillaan.
OUT OF YOUR COMFORTZONE
NO PAIN NO GAIN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti