Siihen, kuinka houkutteleva myymälätila on vaikuttavat monet asiat:
- sijainti
- sisäänkäynti
- valaistus
- siisteys
- kulkureitit
- värit
- hyllyjen, kassojen, vaaterekkien jne järjestys
- tavaran määrä
- ilmastointi
- musiikki
- palvelu
- sisustus (koristelu)
- mainostus
Tavallinen kuluttaja perjantai-iltana väsyneenä viikonlopun ruokaostoksia tehdessään ei ehkä tiedosta, että hänen liikkeeseen tulonsa ja siellä tekemänsä ostopäätökset ovat tarkkaan harkitun mainonnan ja liikkeen myyntitilan suunnittelun tulosta. Tiesitkö esimerkiksi, että esim. Englannissa ruokatavarataloissa olevat pienet leipomot eivät tuota voittoa vaan niiden tarkoitus on tuoreella leivän tuoksulla saada asiakkaat ostamaan enemmän viereisestä leipähyllystä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti