keskiviikko 2. syyskuuta 2015

Houkutteleva myyntitila ja Lootuksenkukka

Jo toisena opiskelupäivänä meidät uudet visualistiopiskelijat oli jaettu tiimeihin ja tiimien ensimmäisenä tehtävänä oli tehdä Lootuksenkukka perustuen Jolan - Johanna Lahtinen, toinen valmentajistamme - tiimirinkikeskusteluun aiheena Houkutteleva myyntitila.
Lootuksenkukka on yksi esimerkki myöhemmin opiskelun aiheeksi tulleesta Mindmapista, nyt vain teimme sen isolle paperille postereita hyväksi käyttäen. Tässä tiimin Hurrikaanit tuotos:




Siihen, kuinka houkutteleva myymälätila on vaikuttavat monet asiat:

- sijainti
- sisäänkäynti
- valaistus
- siisteys
- kulkureitit
- värit
- hyllyjen, kassojen, vaaterekkien jne järjestys
- tavaran määrä
- ilmastointi
- musiikki
- palvelu
- sisustus (koristelu)
- mainostus

Tavallinen kuluttaja perjantai-iltana väsyneenä viikonlopun ruokaostoksia tehdessään ei ehkä tiedosta, että hänen liikkeeseen tulonsa ja siellä tekemänsä ostopäätökset ovat tarkkaan harkitun mainonnan ja liikkeen myyntitilan suunnittelun tulosta. Tiesitkö esimerkiksi, että esim. Englannissa ruokatavarataloissa olevat pienet leipomot eivät tuota voittoa vaan niiden tarkoitus on tuoreella leivän tuoksulla saada asiakkaat ostamaan enemmän viereisestä leipähyllystä?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti